Film jest wspaniały. Poza tym, że jest to technologiczny cud, w którym miliony mikroskopijnych kryształków halogenków srebra w jakiś sposób utrwalają utajony obraz, jest to medium, które często radykalnie poprawia sposób robienia zdjęć.

Niewiele jest rzeczy bardziej satysfakcjonujących niż niecierpliwe odbieranie swoich zdjęć, tylko po to, by przekonać się, że twoje ujęcia są dokładnie takie, jak zamierzałeś.

Powrót popularności fotografii analogowej

Odradzająca się popularność filmu jest w tym momencie niezaprzeczalna. Kodak zapowiedział ponowne wprowadzenie klasycznych materiałów, takich jak T-Max 3200 i Ektachrome. Dla fotografów już pracujących z filmem lub tych, którzy chcą zrobić krok naprzód, jedną z największych wad jest malejąca ilość zasobów do wywoływania filmów na całym świecie.

Stare modele aparatów analogowych są dostępne w Internecie w całej Polsce. Taki sprzęt zapewnia unikalną jakość zdjęć i doświadczenie, ale po wykorzystaniu kliszy wymagane jest wywołanie zdjęć.

Piękne zdjęcia mają swoją cenę nie tylko finansową, ale czasochłonną. Na szczęście większość sklepów fotograficznych oferuje wywołanie zdjęć z kliszy w szybkim czasie i za niewielkie pieniądze.

Wywoływanie zdjęć z aparatu cyfrowego

Wywoływanie zdjęć, które zostały zrobione na aparacie cyfrowym jest o wiele prostsze niż w przypadku odbitek z aparatu analogowego. Możemy wywołać zdjęcia nie tylko u fotografa, ale również w wielu innych sklepach poprzez np. automaty w różnych punktach przeznaczone do tego w sposób automatyczny wydrukują na papierze błyszczącym lub papierze matowym nasze zdjęcia. Możemy również skorzystać z wywoływania zdjęć online, gdzie możemy wybrać rodzaj papieru, kadrowanie oraz formaty zdjęć.

Koszt wywołania zdjęć u fotografa

Wywoływanie zdjęć u fotografa nie jest drogą sprawą. Zależnie od miasta i sklepu fotograficznego, cena za jedno zdjęcie o przeciętnym rozmiarze kosztuje około 1/2 złote za odbitkę. Ceny idą w górę w przypadku odbitek, które chcemy wywołać w dużym rozmiarze.

Wiele fotografów oferuje również wiele możliwości wybory w przypadku wywoływania zdjęć. Możemy wybrać na przykład rodzaje papieru fotograficznego – papier błyszczący lub papier matowy. Odbitki możemy wywoływać w różnych formatach oraz często dostępne są również inne opcje takie jak fotoksiążka, album, plakat czy różnego rodzaju gadżety takie jak kubki ze zdjęciem, breloczki czy kalendarze. Możemy wykorzystać do nich zdjęcia nie tylko ze ślubu, ale także fotografie z imprez integracyjnych i eventów. Oczywiście nie muszę to być zdjęcia wykonane tylko aparatem. Śmiało, można wykonać z Naszą pomocą między innymi zdjęcia z drona. Efekt z pewnością zachwyci każdego!

Wywoływanie zdjęć mogą nam ułatwić automaty obecne w sklepach, w których odbitki są wywoływane w sposób automatyczny. Zdjęcia możemy wysłać z naszego telefonu lub przenośnego urządzenia USB do automatu.

Jakość zdjęć różni się w przypadku różnych urządzeń. Nie będziemy mogli jednak wywołać kliszy z aparatu analogowego. W takich automatach również możemy zamówić inne produkty ze zdjęciem takie jak pocztówki czy zdjęcia dopasowane do ramki.

Wygodną opcją jest również wywoływanie zdjęć online. Możemy wysłać pliki ze zdjęciami cyfrowymi, które zostaną nam przysłane pocztą. Jest to dobry sposób zwłaszcza, kiedy potrzebujemy specyficznego sposobu wywołania zdjęć takich jak drukowanie zdjęć na kubkach czy kolażach.

 

Jak robić zdjęcia aparatem analogowym?

W dobie aparatów cyfrowych może wydawać się dziwne instruowanie, jak używać „przestarzałych” aparatów 35 mm. Mimo to jest wiele osób, które z powodów artystycznych (i nie tylko) decydują się na fotografowanie na kliszy.

W czasach, gdy cyfrowa aparatura pochłania udziały w rynku niemal wszystkiego poza fotografią krajobrazową, niesamowity sprzęt do robienia zdjęć aparatem 35 mm jest tańszy niż kiedykolwiek.

Być może jest jeszcze wielu z was, którzy chcą używać aparatów filmowych, ale uważają je za onieśmielające. Może nabyłeś kamerę filmową, którą ktoś rozdawał i nie masz pojęcia, jak jej używać.

Migawka

Pokrętło migawki ustawia czas otwarcia migawki, czyli czas, przez jaki film jest naświetlany. Bardziej nowoczesne aparaty (z lat 60. i nowszych) pokazują to w regularnych przyrostach, takich jak 1/500, 1/250, 1/125 itd. Starsze aparaty używają dziwnych i pozornie arbitralnych wartości.

Przysłona

Pierścień przysłony kontroluje przysłonę, która jest małym otworem w pobliżu przodu obiektywu. Zazwyczaj są one oznaczone w standardowych przyrostach i prawie każdy obiektyw będzie miał ustawienia f/8 i f/11. Pierścień przysłony znajduje się zwykle na samym obiektywie, ale nie zawsze; niektóre późniejsze (z lat 80. i późniejsze) lustrzanki umożliwiają na przykład sterowanie nim z poziomu samego aparatu. Niektóre systemy (jak Canon EOS) w ogóle nie mają pierścieni przysłony.

Większa przysłona (mniejsza liczba, ponieważ wielkość przysłony jest wyrażona jako stosunek do ogniskowej) oznacza mniejszą głębię ostrości (tzn. mniejszą część sceny jest ostra) i więcej światła wpuszczanego na film.

Mniejsza przysłona przepuszcza mniej światła na film i daje większą głębię ostrości. Na przykład przy ustawieniu ostrości 50 mm na 2,4 m, przy przysłonie f/5,6 część sceny od około 6,5 do 11 stóp (2,0 do 3,4 m) będzie ostra. Przy przysłonie f/16 ostrość będzie ustawiona na części sceny od około 4,5 do 60 stóp (1,4 do 18,3 m).

Prędkość robienia zdjęć

Pokrętło ISO, które może być oznaczone jako ASA, informuje aparat o prędkości filmu. Może to nie być w ogóle pokrętło; może to być seria naciśnięć przycisków. Tak czy inaczej, jest to konieczne w przypadku aparatów wyposażonych w mechanizmy automatycznej ekspozycji, ponieważ różne filmy będą wymagały innej ekspozycji; na przykład film ISO 50 będzie wymagał dwukrotnie dłuższej ekspozycji niż film ISO 100.

W niektórych aparatach nie jest to konieczne, a czasem nawet nie jest możliwe; wiele nowszych aparatów odczytuje prędkość filmu ze styków elektrycznych na samej kasecie z filmem. Jeśli Twój aparat ma styki elektryczne wewnątrz komory filmu, to jest to aparat obsługujący DX.

Tryb pracy aparatu

Pokrętło trybu pracy ustawia różne automatyczne tryby ekspozycji, jeśli aparat ma je dostępne. Jest to powszechne w pełni automatycznych elektronicznych lustrzankach od końca lat 80. Niestety, wszystkie aparaty nazywają swoje tryby inaczej; na przykład Nikon nazywa priorytet migawki „S”, a Canon niewytłumaczalnie nazywa go „Tv”.

Pierścień ogniskowania ustawia ostrość obiektywu na odległość do obiektu. Zazwyczaj są to odległości w stopach i metrach, a także oznaczenie ∞ (do ustawiania ostrości w nieskończonej odległości). Niektóre aparaty (jak np. Olympus Trip 35) posiadają zamiast tego strefy ostrości, czasami z małymi symbolami oznaczającymi te strefy.

Przewijanie filmu

Zwalniacz przewijania pozwala na przewijanie filmu. Normalnie, podczas fotografowania film jest zablokowany tak, że może poruszać się tylko do przodu, a nie do tyłu w pojemniku, z oczywistych powodów.

Zwalniacz przewijania po prostu odblokowuje ten mechanizm zabezpieczający. Jest to zazwyczaj mały przycisk umieszczony na podstawie aparatu, lekko wpuszczony w korpus, ale niektóre aparaty są dziwne i mają go w innym miejscu.

Korba do przewijania pozwala na nawinięcie filmu z powrotem do pojemnika. Zazwyczaj znajduje się ona po lewej stronie i najczęściej ma małą, wysuwaną dźwignię ułatwiającą obracanie. Niektóre aparaty z napędem nie posiadają tego elementu i zamiast tego same przewijają film lub mają przełącznik, który to robi.

Jak prawidłowo wyjąć film do wywołania z aparatu analogowego?

Kręć aż do końca rolki. Będziesz wiedział, że to już koniec, kiedy aparat nie chce się nawijać (w przypadku aparatów z automatycznymi nawijarkami) lub kiedy nawijanie filmu staje się bardzo trudne (jeśli tak jest w twoim przypadku, nie wymuszaj tego). Niekoniecznie musi to być moment, w którym zużyjesz 24 lub 36 ekspozycji (lub jakkolwiek dużo masz ich na filmie); niektóre aparaty pozwalają na wydojenie do 4 dodatkowych klatek powyżej liczby znamionowej.

Kiedy to osiągniesz, musisz przewinąć film. Niektóre aparaty z silnikiem robią to automatycznie po osiągnięciu końca rolki; inne aparaty z silnikiem mają przełącznik przewijania.

Jeśli nie masz, nie martw się. Naciśnij przycisk zwalniający przewijanie. Teraz przekręć korbę do nawijania w kierunku wskazanym na korbie (zwykle zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Zauważysz, że blisko końca filmu korba staje się sztywniejsza, a następnie bardzo łatwo się obraca. Po osiągnięciu tej wartości należy zatrzymać kręcenie i otworzyć tylną część aparatu.

Sprawdź, czy film nie ma problemów z ekspozycją. Szukaj oczywistych niedoświetleń i prześwietleń. Wszystkie filmy mają tendencję do wyglądania okropnie i mętnie, gdy są niedoświetlone; filmy do slajdów, gdy są prześwietlone, rozświetlają się prawie tak łatwo jak aparaty cyfrowe.

Jeśli te rzeczy nie wskazują na złą technikę (np. pomiar na niewłaściwej części sceny), oznacza to, że Twój miernik jest zły lub że Twoja migawka jest niedokładna. Ustaw prędkość ISO ręcznie, jak opisano wcześniej. Na przykład, jeśli niedoświetlasz na filmie ISO 400, ustaw pokrętło ISO na 200 lub więcej.

Przeczytaj także o tym jak zostać zostać fotografem. Być może Ty lub kogoś z Twojego otoczenia interesuje zostanie profesjonalnym fotografem.