Efektywny spot reklamowy - jak go przygotowa膰?

Kowboj, dziki zach贸d i galopuj膮ce mustangi w blasku zachodz膮cego s艂o艅ca. Kicz? Nie dla Marlboro, kt贸ry tym spotem w ci膮gu dw贸ch lat zwi臋kszy艂 swoje zyski a偶 czterokrotnie, zostawiaj膮c konkurencj臋 w tyle. Czy taki sukces jest mo偶liwy w naszym pe艂nym bod藕c贸w 艣wiecie? Sprawd藕my, jak dzisiaj wygl膮da produkcja spot贸w reklamowych.

Fundamenty dobrej reklamy

 

Niezale偶nie czy chcemy przygotowa膰 spot reklamowy dla supermarketu czy bran偶y motoryzacyjnej, musimy pozna膰 odpowied藕 na najwa偶niejsz膮 kwesti臋 - cel reklamy. Wbrew pozorom nie zawsze jest to zwi臋kszenie sprzeda偶y. Czy nasza reklama ma przedstawi膰 nowy produkt? Czy ma wesprze膰 tradycyjny wizerunek firmy czy wr臋cz odwrotnie - rozpocz膮膰 proces rebrandingu? A mo偶e ma pe艂ni膰 funkcj臋 informacyjn膮 i m贸wi膰 np. o po艂膮czeniu si臋 du偶ych firm w jedn膮?

produkcja film贸w reklamowych

Grupa docelowa to kolejny istotny fundament dobrej reklamy. Musimy pozna膰 odbiorc贸w spotu, zrozumie膰 ich styl 偶ycia, a tak偶e warto艣ci, kt贸rymi si臋 kieruj膮. Nie ma reklam uniwersalnych i nie da si臋 komunikowa膰 do wszystkich grup spo艂ecznych jednocze艣nie. Wskazane jest tak偶e pokazanie korzy艣ci, jakie odbiorca mo偶e uzyska膰 wybieraj膮c reklamowane produkty - czystsze pranie, lepsze zdrowie czy wi臋kszy presti偶. I chocia偶 polskie prawo zabrania tworzenia reklam bezpo艣rednio odwo艂uj膮cych si臋 do konkurencji (jak w ameryka艅skim spocie o ch艂opcu kupuj膮cym w automacie Coca Col臋 po to tylko, aby m贸c stan膮膰 na puszkach i si臋gn膮膰 do przycisku z Pepsi), to dobrze jest pokaza膰, co czyni nasz produkt wyj膮tkowym i lepszym od innych.

Skok z kosmosu czy satyra?

 

Jest wiele mo偶liwo艣ci, aby stworzy膰 efektywny spot reklamowy. Klasyk膮 jest zatrudnienie s艂awnej osoby pasuj膮cej do wizerunku marki, ale nawet to do艣膰 proste rozwi膮zanie nierzadko okazuje si臋 sukcesem. Na my艣l przychodz膮 od razu filmy reklamowe Huawei z Robertem Lewandowskim czy niezapomniana Nicole Kidman w spocie perfum Chanel (w niekt贸rych krajach sprzeda偶 prezentowanych zapach贸w wzros艂a nawet pi臋ciokrotnie!). 

  Sztuk膮 za to jest stworzenie reklamy, kt贸ra b臋dzie wydarzeniem sama w sobie. Uda艂o si臋 to marce Red Bull, kiedy Felix Baumgartner w firmowym stroju wykona艂 historyczny skok ze stratosfery nie tylko pobijaj膮c sportowe rekordy, ale i wzmacniaj膮c pozycj臋 Red Bulla na rynku napoj贸w energetycznych. 

  A co je艣li nasza firma potrzebuje zupe艂nego od艣wie偶enia? Za inspiracj臋 niech nam pos艂u偶y marka Old Spice, kt贸ra mistrzowsko balansuje w 艣wiecie reklamowego absurdu, odnosz膮c ogromne marketingowe sukcesy. Prze艂omem dla marki okaza艂o si臋 wykonanie bada艅, w kt贸rych to a偶 60% ankietowanych m臋偶czyzn przyzna艂o, 偶e kosmetyki kupuj膮 im kobiety i to w艂a艣nie do nich adresowane by艂y pierwsze rebrandingowe spoty reklamowe. Film pokazuj膮cy, 偶e Old Spice zosta艂 stworzony dla m艂odych, dorastaj膮cych ch艂opak贸w (鈥樷橫omsong鈥欌) zosta艂 wyemitowany podczas Super Bowl i dotar艂 a偶 do 31 milion贸w widz贸w. Swoim humorem zapewni艂 sobie nawet miejsce podczas telewizyjnych wiadomo艣ci ameryka艅skiej stacji ABC, w kt贸rych dzia艂 marketingu opowiada艂 jak wygl膮da tworzenie film贸w reklamowych. 

Jednak czasem nawet najwi臋kszy dowcip nie zast膮pi prawdziwych wzrusze艅 i takie w艂a艣nie zapewnia nam portal aukcyjny Allegro, tworz膮c historie o adoptowaniu psa, nauce angielskiego przez dziadka czy szukaniu stroju na bal. W podobne, cho膰 bardziej motywacyjne tony, uderza Nike z has艂em Just Do It. Claim ten po raz pierwszy pojawi艂 si臋 w spocie z 80 letnim Waltem Stackiem przebiegaj膮cym codziennie 17 mil i nareszcie pozwoli艂 marce konkurowa膰 z firmami jak Adidas czy Reebok. 

Nie b贸jmy si臋 wi臋c eksperymentowa膰. To w艂a艣nie produkcja film贸w reklamowych, kt贸ra wychodz膮 poza utarte schematy, zapewna sukces. 

A co z wykonaniem?

 

Reklamy w internecie s膮 przysz艂o艣ci膮 rynku. Zapewniaj膮 nie tylko lepsz膮 analiz臋 odbiorc贸w, ale i umo偶liwiaj膮 zakup prezentowanego produktu w艂a艣ciwie jednym klikni臋ciem - w przeciwie艅stwie do radia czy telewizji. Wiele medi贸w spo艂eczno艣ciowych oferuje konkretny czas wy艣wietlania danego spotu lub mo偶liwo艣膰 przeskoczenia go przed ko艅cem, co nie jest bez znaczenia przy tworzeniu scenariusza. 

filmy reklamowespot reklamowy spoty reklamowe

 

 

Pami臋tajmy jednak, 偶e nawet najbardziej kreatywne pomys艂y nie udadz膮 si臋 bez pomocy 艣wietnego zespo艂u filmowc贸w i monta偶yst贸w. Produkcja spot贸w reklamowych zaczyna si臋 ju偶 na poziomie dobrze przygotowanego briefu kampani.. Niezale偶nie czy my艣lisz o klasycznych uj臋ciach, filmowaniu dronem czy reklamie animowanej - FlyPix pomo偶e Ci odnie艣膰 sukces. Nasze dotychczasowe filmy reklamowe znajdziesz w zak艂adce 鈥樷realizacje鈥欌.