Czym r├│┼╝ni si─Ö zawodowy fotograf na event Warszawa┬áod osoby posiadaj─ůcej umiej─Ötno┼Ť─ç obs┼éugi aparatu? Odpowied┼║ jest do┼Ť─ç prosta. Praca obu tych os├│b zasadniczo r├│┼╝ni si─Ö efektem ko┼äcowym. Dobrze wiemy, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie on decyduje o reakcji odbiorcy. Nie m├│wi─Ö tu o technicznym aspekcie i jako┼Ťci zdj─Ö─ç, kt├│ry te┼╝ jest wa┼╝ny, ale o zawarto┼Ťci i tre┼Ťci przekazu.

Wi─Ökszo┼Ť─ç wsp├│┼éczesnych event├│w nie mo┼╝e obej┼Ť─ç si─Ö bez zdj─Ö─ç z wydarzenia. Przyjrzyjmy si─Ö zatem bli┼╝ej zagadnieniom zwi─ůzanym z fotografi─ů eventow─ů. Co powinien wiedzie─ç event manager, jak mo┼╝e wykorzysta─ç fotografi─Ö jako narz─Ödzie pracy oraz jak podj─ů─ç wsp├│┼éprac─Ö z fotografem?

Fotograf na event Warszawa – dlaczego warto go zatrudni─ç?

Zawodowy fotograf to osoba obdarzona sztuk─ů obserwowania ┼Ťwiata, a tak┼╝e instynktem przewidywania zdarze┼ä. Te cechy w po┼é─ůczeniu z umiej─Ötno┼Ťci─ů doboru i wykorzystania potencja┼éu sprz─Ötu oraz oprogramowania wp┼éywaj─ů na efekt ko┼äcowy, jakim jest fotografia. Zilustrowanie wydarzenia zdj─Öciami, kt├│re nie wzbudzaj─ů refleksji, to sucha i bezwarto┼Ťciowa dokumentacja. To cz─Östo tysi─ůce plik├│w bez warto┼Ťci zapychaj─ůce dyski twarde.

Czy zatem ka┼╝dy zawodowy fotograf┬á eventowy Warszawa wykona w┼éa┼Ťciwie swoj─ů prac─Ö podczas imprezy? Fotograf z do┼Ťwiadczeniem w reporta┼╝u zrobi to z pewno┼Ťci─ů lepiej od portrecisty czy fotografa specjalizuj─ůcego si─Ö w fotografii reklamowej. Fotograf z du┼╝ym do┼Ťwiadczeniem w pracy na eventach dostarczy jeszcze wi─Öcej warto┼Ťciowego materia┼éu, gdy┼╝ dobrze wie, czego oczekuje agencja lub event manager. Mo┼╝na jednak jeszcze bardziej usprawni─ç prac─Ö fotografa i uzyska─ç dzi─Öki temu o wiele wi─Öksze efekty. Profesjonalna fotografia eventowa nie mo┼╝e by─ç chaotycznym zbiorem zdj─Ö─ç z wydarzenia.

Fotograf eventowy Warszawa – wsp├│┼épraca z fotografem

Anga┼╝owanie event managera do wyboru i skategoryzowania zdj─Ö─ç jest du┼╝ym nadu┼╝yciem wielu fotograf├│w. Cz─Östo to czynnik wp┼éywaj─ůcy na decyzj─Ö o rezygnacji z fotorelacji i wsp├│┼épracy z fotografem. Konieczno┼Ť─ç wyboru materia┼éu do dalszego opracowania w nawale obowi─ůzk├│w skutkuje r├│wnie┼╝ tym, ┼╝e materia┼é zdj─Öciowy cz─Östo publikowany jest z du┼╝ym op├│┼║nieniem, a jego warto┼Ť─ç dla klienta maleje. Spo┼Ťr├│d kilku tysi─Öcy zdj─Ö─ç wybiera si─Ö zaledwie kilka. Jednolito┼Ť─ç i sp├│jno┼Ť─ç r├│wnie┼╝ pozostawiaj─ů wiele do ┼╝yczenia.┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á

Jak wi─Öc uporz─ůdkowa─ç kwestie zwi─ůzane z fotografi─ů na evencie i spowodowa─ç, ┼╝e ┼Ťrodki zainwestowane w fotografa zaczn─ů przynosi─ç profity? Doskona┼ée rozwi─ůzanie stanowi odpowiednio opracowany brief, czyli dokument precyzyjnie okre┼Ťlaj─ůcy oczekiwania event managera wobec fotografa. Materia┼é zdj─Öciowy z eventu mo┼╝na z ┼éatwo┼Ťci─ů podzieli─ç na kilka kategorii. Przyk┼éadem jest scenografia. Okre┼Ťlaj─ůc w briefie dok┼éadn─ů liczb─Ö wymaganych zdj─Ö─ç w szerokich planach, jak i w zbli┼╝eniach, precyzujemy oczekiwania. Mo┼╝na okre┼Ťli─ç, czy zdj─Öcia maj─ů zawiera─ç brand klienta, czy nie. To samo dotyczy zdj─Ö─ç reporta┼╝owych. Bardzo wa┼╝n─ů kwesti─ů jest wykonanie serii zdj─Ö─ç startowych i dostarczenie ich jeszcze przed wydarzeniem. Z technicznego punktu widzenia nie stanowi to ┼╝adnego problemu, a agencja, event manager lub klient mo┼╝e na podstawie tego materia┼éu poinformowa─ç media spo┼éeczno┼Ťciowe o rozpoczynaj─ůcym si─Ö wydarzeniu w oparciu o warto┼Ťciowy materia┼é.

Fotograf evenetowy Warszawa pracuj─ůcy na podstawie briefu dostarczy zdj─Öcia podzielone na odpowiednie kategorie w oczekiwanych ilo┼Ťciach. Mog─ů to by─ç zdj─Öcia scenografii, detali, serwisu niezawieraj─ůce brandu klienta, wykonane tu┼╝ przed pojawieniem si─Ö go┼Ťci. Mo┼╝e te┼╝ by─ç to materia┼é z poszczeg├│lnych element├│w realizacji, podzielony na podwykonawc├│w, np. ┼Ťwiat┼éo, nag┼éo┼Ťnienie, catering, atrakcje, wystr├│j, media, hostessy, gad┼╝ety itp. Kolejna kategoria zdj─Ö─ç to dyskretny reporta┼╝ ukazuj─ůcy skal─Ö i przebieg wydarzenia, jednak z zachowaniem anonimowo┼Ťci uczestnik├│w. Warto┼Ť─ç tych zdj─Ö─ç bywa niedoceniona. Bez zgody uczestnik├│w i klienta event manager mo┼╝e dysponowa─ç wysokiej klasy materia┼éem do cel├│w marketingowych. Materia┼é tak skatalogowany jest bardzo przydatny podczas planowania kolejnych event├│w z nowymi klientami. Mo┼╝emy go zaliczy─ç do zdj─Ö─ç jawnych niewymagaj─ůcych zgody na publikacj─Ö, chyba ┼╝e umowa z klientem stanowi inaczej. Wszystkie fotografie zawieraj─ůce wizerunek uczestnik├│w, go┼Ťci oraz prelegent├│w s─ů zdj─Öciami niejawnymi. Taka obszerno┼Ť─ç materia┼éu zdj─Öciowego pozwala na zaspokojenie potrzeb w┼éasnych agencji, jak i klienta w zakresie fotorelacji z eventu.

Jak mo┼╝na si─Ö domy┼Ťle─ç, dobrze sprecyzowany brief gwarantuje wzgl─Ödnie du┼╝─ů powtarzalno┼Ť─ç materia┼éu z r├│┼╝nych event├│w nawet w przypadku zaanga┼╝owania r├│┼╝nych fotograf├│w. Istnieje prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e zdj─Öcia b─Öd─ů si─Ö r├│┼╝ni┼éy nieco stylem i jako┼Ťci─ů, dlatego warto postawi─ç na jedn─ů sprawdzon─ů firm─Ö.

Fotograf eventowy Warszawa a prawa autorskie

Jedn─ů z najlepszych metod dystrybucji materia┼éu ko┼äcowego dla klienta jest starannie opracowana galeria internetowa, zabezpieczona has┼éem. Powinna ona mie─ç trzy etapy moderacji pod wzgl─Ödem estetycznym i pod wzgl─Ödem zawarto┼Ťci. Pierwszym moderuj─ůcym jest sam fotograf, kt├│ry wybiera najlepsze uj─Öcia w ilo┼Ťciach okre┼Ťlonych w briefie. Kolejnym moderuj─ůcym jest event manager, a ostatni etap zatwierdzenia galerii przed publikacj─ů to osoba wyznaczona przez klienta. Tak przefiltrowany materia┼é powinien by─ç przekazany w postaci jednego pliku zip.┬á

Pozwala to na zachowanie sp├│jno┼Ťci. Bardzo wa┼╝ne jest okre┼Ťlenie obiegu materia┼éu. Fotograf Warszawa powinien przekaza─ç materia┼é jedynie do event managera, kt├│ry by┼éby jedynym dysponentem materia┼éu w dalszej drodze do klienta. Niedopuszczaln─ů praktyk─ů jest rozsy┼éanie nawet pojedynczych zdj─Ö─ç do uczestnik├│w wydarzenia, publikowanie zdj─Ö─ç bez zgody agencji i klienta na swoich stronach i w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, nawet je┼╝eli s┼éu┼╝─ů do autopromocji. Warto w umowie jasno okre┼Ťli─ç obieg zdj─Ö─ç oraz prawo do pierwszej emisji.┬á

Istotn─ů kwesti─ů jest tak┼╝e przekazanie praw autorskich na zamawiaj─ůcego. W du┼╝ym zakresie u┼éatwia to dysponowanie materia┼éem. Czas realizacji w oparciu o precyzyjny brief b─Ödzie du┼╝o szybszy, gdy┼╝ fotograf wie, ile zdj─Ö─ç i z kt├│rej kategorii ma przygotowa─ç. Dobrze przygotowany fotograf mo┼╝e dostarczy─ç warto┼Ťciowy materia┼é zdj─Öciowy do kilku godzin po evencie.